Online marketing

Wat zijn de 4 soorten online marketing?

Hoewel er vele vormen van online marketing zijn, zijn er vier die de boventoon voeren: contentmarketing, zoekmachinemarketing, socialemediamarketing en zoekmachineoptimalisatie.

Vier op een rij

Het doel van contentmarketing is om waardevolle en nuttige content te gebruiken om potentiële klanten te bereiken en naamsbekendheid op te bouwen. Content kan worden gepubliceerd op de website, een blog, sociale media, infographic, ebook, podcast, etc. De inhoud wordt vervolgens gepromoot via e-mail, social media en andere vormen van online marketing.

Bij zoekmachinemarketing ligt de nadruk op het trekken van de aandacht van webgebruikers door te betalen om hoger op de SERP’s te verschijnen. Dit wordt vaak pay-per-click (PPC) marketing of betaalde zoekmarketing genoemd. Deze specifieke vorm van online marketing omvat het maken en optimaliseren van advertenties, het ontwikkelen van een budget en het effectief plaatsen van advertenties.

Het primaire doel van social media marketing is om sociaal vertrouwen op te bouwen en de naamsbekendheid te vergroten. Hoe dieper je in social media marketing duikt, hoe meer het kan worden gebruikt als direct verkoopkanaal of om gekwalificeerde leads te verwerven.

Bij zoekmachine optimalisatie ligt de focus op het optimaliseren van alle aspecten van je website zodat deze zo hoog mogelijk in de SERPS komt voor bepaalde zoekwoorden. Organisch verkeer weegt meestal zwaarder dan niet organisch verkeer en kan worden gebruikt om duurzame relaties met klanten op te bouwen en de zichtbaarheid te vergroten. Zo kan Seeders, die online marketing vanuit Zwolle inzet, je verder helpen.

Voorbeelden van online marketing

Je kunt alles lezen over verschillende soorten online marketing, maar een van de meest effectieve manieren om te leren hoe je het kunt implementeren en in jouw voordeel kunt gebruiken, is door het in actie te zien.

Socialemediamarketing (SMM)

Hierbij worden campagnes op social media opgezet. De bedoeling is dat het voor klanten te goed is om te laten liggen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van strategieën om gratis producten aan te bieden, in ruil voor naamsbekendheid.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Een voorbeeld van goed uitgevoerde zoekmachineoptimalisatie is een e-commerce winkel die productbeschrijvingen in zijn voordeel heeft gebruikt. Luna Sandals is een schoenenmerk dat zich richt op minimalistisch schoeisel.

In plaats van een korte zin of twee, een simpele lijst met opsommingen of informatie van de fabrikant toe te voegen voor de beschrijving van zijn schoenen, richt Luna Sandals zich op relevante en beschrijvende inhoud.

Elke beschrijving bevat 500 woorden of meer, wat helpt om de website relevanter te maken voor gerichte zoekwoorden en de producten die worden verkocht. Hierbij is organische groei van belang en kun je op zoek gaan naar linkbuilding tips.

Zoekmachinemarketing (SEM)

Expedia is een goed voorbeeld van hoe zoekmachinemarketing effectief kan worden gebruikt om contact te leggen met gekwalificeerde leads. Deze betaalde advertenties verwijzen rechtstreeks naar relevante bestemmingspagina’s in plaats van naar een pagina die geen informatie bevat met betrekking tot de zoekintentie.