Wat mag je met klantgegevens?
Klantgegevens zijn ontzettend handig. Ze geven je een beeld van wat je klanten zoeken en nodig hebben en hier kun je op inspelen. Hier zitten wel haken en ogen aan. En veel regels.
Gegevens verzamelen
Bezoekers van je website laten gegevens achter. Zelfs als ze dit niet bewust doen als door zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Je kunt het klikgedrag van je bezoekers meten en de interactie met bezoekers op sociale media kun je bijhouden om hier conclusies uit te trekken om je online gedrag aan te passen. Deze data verzamel je automatisch en gratis.
Wil je echte data zoals persoonsgegevens verzamelen, dan moet je een aantal dingen bedenken. Sowieso zullen klanten deze gegevens bewust afstaan. Je moet het dus aantrekkelijk voor ze maken. Als de klant iets bij je koopt, dan laat deze adresgegevens achter zodat je de bestelling kunt opsturen. Wil je meer gegevens, dan vraag je bijvoorbeeld om het mailadres om de koop de bevestigen. Of je vraagt om zijn verjaardag; op de verjaardag stuur je dan een kortingscode of gratis tegoed als cadeau.
Het nut van klantgegevens
Klantgegevens kun je voor ontzettend veel doelen gebruiken. Met persoonsgegevens kun je je nieuwsbrieven een persoonlijke tintje geven. Als je klanten gebruik maken van een klantenkaart, dan kun je daar ook gegevens van aflezen. Zoals welke producten ze graag kopen. Zo kun je zien welke producten erg populair zijn en welke minder.
Hoe kun je je omzet hiermee vergroten
Je kunt je voorraad en aanbod aanpassen aan wat goed verkoopt en de producten die minder verkopen langzaam uitfaseren. Zo heb je minder voorraad dat over datum kan gaan. Verder kun je dankzij cookies op een computer onthouden dat iemand in je online winkel is geweest. Je ziet welke producten hij veel koopt en wat hij leuk vindt. Deze artikelen kun je aan de klant aanbieden als hij in je winkel komt; ‘Dit vind je waarschijnlijk ook leuk.’ Ook kun je onthouden dat een bezoeker iets in zijn winkelwagentje heeft geplaatst en vervolgens zich bedacht heeft. Bij het volgende bezoek bied je hem dit product weer aan.
Regels over het gebruik van klantgegevens
De regelgeving is erg streng en wordt steeds strenger gemaakt, omdat bedrijven nieuwe manieren vinden om de regels te omzeilen. Op dit moment is het belangrijkste om te onthouden dat gebruikers altijd moeten toestemmen om zijn gegevens te gebruiken. Je moet ook aangeven hoe je de gegevens gaat gebruiken en waarom. De klant moet hier altijd toestemming voor geven. Bij een nieuwsbrief moet je zelfs een extra verificatiemail sturen, zodat inschrijvers een mail krijgen om hun inschrijving te bevestigen.
Hoe voorkom ik dat ik de regels overtreed?
Bekijk een aantal websites van branchegenoten. Bekijk hoe deze de regels toepassen, zoals de privacy statement, en pas een soortgelijke tekst toe op jouw site. Bekijk wel meer dan 1 website. Als dat bedrijf bepaalde steken heeft laten vallen en de regels niet goed toepast, dan loop je het risico op flinke boetes!
Ook kun je op de site kijken van jouw branchevereniging.
Wat kan er nog meer misgaan?
De gegevens die klanten achterlaten op je site, worden gebruikt om advertenties te tonen op andere sites. Hierdoor wordt jouw bedrijf weer opnieuw bij de klant onder de aandacht gebracht. Het is handig dat er genoeg gegevens hierover worden doorgespeeld, zodat de klant alleen relevante advertenties ziet. Als een klant bij jou een paar keer hardloopschoenen koopt en je gaat vervolgens advertenties laten zien yogamatjes, dan gaat de klant zich ergeren aan jouw advertenties en uiteindelijk ook aan jou.