Wetgeving

5 tips voor een webshop in het buitenland

Jouw webshop doet het zo goed in Nederland dat je de grens over wilt naar België of Duitsland? Of nog verder weg? Let er dan op dat er in het buitenland andere regels gelden.

In Nederland treedt het ACM streng op tegen webwinkels die zich niet aan de regels houden. Bedrijven riskeren hoge boetes door bijvoorbeeld de regels over retourneren niet duidelijk vermelden. Als je je Nederlandse winkel goed op orde hebt, verdiep je dan alvast in de regelgeving van het land waar je de nieuwe winkel wilt openen.

De meeste Europese lidstaten hebben hun regelgeving afgeleid van een Europese richtlijn. Daarom is in de meeste landen de wetgeving soortgelijk. Toch zijn er verschillen. Wij hebben een aantal tips voor je:

Aansprakelijkheid

In de Europa zijn de aansprakelijkheidsrisico’s ongeveer gelijk met Nederland. Je bent verantwoordelijk voor de schade die door jouw producten wordt veroorzaakt. Gelukkig kun je je hiervoor indekken en dat moet je in het buitenland ook doen. In sommige landen is dit een stuk moeilijker dan hier. Laat je daarom goed informeren voor je je webshop opent, zodat je weet wat voor risico’s je loopt en je hierop kunt voorbereiden.

Consumenten bescherming

In de EU zijn mensen die online kopen goed beschermd. Webshops moeten zich aan een hele waslijst aan regels houden over hoe zij hun consumenten moeten inlichten. Klanten hebben in de meeste EU landen ook dezelfde rechten zoals het retourrecht. Een optie is om eerst dezelfde rechten en garanties te bieden aan de klanten in het buitenland en je vervolgens te laten informeren over de verschillen met het Nederlands recht zodat je die details kunt bijwerken naar de regels die gelden in dat land.

Privacy

Nederland heeft een hele strenge wetgeving op het gebied van privacy. Als je de Nederlandse wetgeving gebruikt voor je buitenlandse webshop, dan zit je al redelijk goed. Voor Duitsland gelden wel nóg strengere regels; daar moet je je van tevoren goed in verdiepen voor je een dikke boete riskeert.

Concurrentie

Je opent een webshop in het buitenland omdat je Nederlandse shop het zo goed doet. Je hebt een flinke naam opgebouwd en jouw merk en logo worden vrij veel bekend. In Nederland ben je een grote naam. In het buitenland kan dat anders zijn. Vooral als je net begint, ben je een klein visje in een zee vol grote vissen. Die zitten niet te wachten op jou. Je kunt daarom het beste alvast uitzoeken wie jouw concurrenten zijn en hoe zij zich profileren.

Fiscale regels

In het buitenland hoef je in het begin nog geen BTW te betalen zolang je omzet nog niet zo hoog is. Zodra je een bepaald bedrag overschrijdt, dan moet dat wel. Het wordt dan wel ingewikkeld omdat je dan verschillende BTW tarieven moet gaan afdragen.

Je BTW aangiftes zijn nog overzichtelijk als je alleen in Nederland opereert. Maar zodra je naar het buitenland gaat verschepen, dan gaan verschillende BTW regels gelden. In het begin geldt dat je geen BTW hoeft af te dragen, zolang de omvang van de omzet nog klein is. Maar als je eenmaal nadere drempelbedragen gaat overschrijden, dan zul je wél BTW moeten afdragen.

Webshop in het buitenland

Laat je vooral goed informeren door een jurist in het land waar je de webshop gaat openen. Europese richtlijnen zorgen ervoor dat de regels in de verschillende landen op elkaar lijken, maar het zijn juist de verschillen waardoor je kans maakt op een boete. Houd hier rekening mee.